Светът е твърде шумен: 1.) Как да изградим постоянство чрез навици и рутина

agenda-bouquet-business-6374

Рутината никога не ми е била силна страна – трябва да призная. Като водна зодия с много огън в наталната си карта, винаги съм предпочитала т.нат. творчески хаос. Уви, колкото и креативен да е той, не винаги помага за правилното насочване на цялата генерирана енергия, изпълваща съзнанието ми.

Забелязала съм за себе си, че съм склонна към дефицит на вниманието. Рядко мога да остана задълбочена в нещо, което не ми е интересно. Заедно с това, фактът, че схващам доста бързо и уча със сравнително висока скорост, прави 90% от нещата, с които се занимавам – скучни.

Освен това съм предразположена към маниакални състояния, т.е. ако към повечето занимания губя интерес почти моментално, защото не са ми предизвикателни или защото съм ги схванала прекалено бързо, то има неща, в които мога да задълбая толкова много, че да забравя да ям, да спя, да спра… буквално потъвам и нищо не е в състояние да ме изкара от това вглъбено състояние. Когато пишех магистърската си теза три месеца буквално бях спряла въртенето на земята в съзнанието си. Бях се отчуждила от света и хората, не излизах и не правех почти нищо друго (знам, че за някои от вас, това звучи ужасно и потискащо, но за мен – това беше раят. Може би едни от най-прекрасните 3 месеца в живота ми.)

Интересното е, че когато правя нещо, което взема цялото ми внимание, ставам най-организираният човек на света. Всичко придобива форма и структура. Правя си подробни планове. Във всеки един момент знам точно какво следва и какво да направя. Никога нищо не се случва от само себе си. Работя часове, дни, седмици, без изобщо да изпитам нужда от нещо различно.

Представете си сега ситуация, в която човек като мен – в чието съзнание цари творчески, маниакален хаос и единствената форма на концентрация настъпва, когато правя неща, които моят разум смята за смислени, трябва да изпълнява временно задачи, които далеч не му позволяват да бъде креативен и организиран по свой собствен начин.

Казвала ли съм ви, че съм и интроверт и че всеки контакт с хора ме изтощава. А казах ли ви колко “обичам” новите модели на работа, в които всичко е open space и ти иде на изхвърлиш наистина всичко що е живо в реалния open space? Никога не съм разбирала логикта на работата в екип и на скупчването на толкова различни по опит, образование, цели, интереси и желания хора, но в един корпоративен свят явно това е вид ценност.  Макар, че според редица прочувания отворените работни пространства не се отразяват добре на социалните способности на служителите. Те се разсейват, не си сътрудничат, нямат си доверие и взаимоотношенията им се развалят. 

Но нека оставим това настрани. Не пиша този текст за масовата публика. Пиша го за себе си и за онези от вас, които изпитват неудобство, дори вина, че не са от онзи вид социални животни, желаещи непрекъснато човешко присъстие около себе си.  В тази връзка оставям и едно видео на Сюзън Кейн, която говори за силата на интровертните в свят, който не млъква. Освен нейната реч, можете да се запознаете и с книгата й – “Тихите”, за която съвсем скоро ще ви разкажа малко повече. 

Та, за да бъдем що годе в мир със себе си във времена, когато ни се налага да се нагаждаме към заобикалящата среда, ни е необходима малко помощ. Аз чета и ровя непрекъснато, изпробвам какво ли не, за да нацеля някоя формула за успех. Понякога се получава, понякога не, но е приятно да чета и да научавам повече от хора, преминаващи през същото. Затова и споделям с вас личния си опит. Вярвам, че всяко знание трябва да бъде споделяно с цел – взаимопомощ, дори цената за това да включва част от личния ми живот да бъде на показ. Защото искам да ви дам реални примери и действително да разберем заедно дали и кое работи.

Наскоро прочетох книгата The Big Book of 30-Day Challenges: 60 Habit-Forming Programs to Live an Infinitely Better Life by Rosanna Casper и ми се стори добра идея да изпробвам част от нещата, за които пише тя. Чувствайте се свободни да се включите и вие.

За да останем на едно място, макар и временно, е необходимо да проявим постоянство. А когато това място в пренаселено от разни странични дразнители, задачата става все по-трудна. Но нека приемем това като предизвикателство за развиване на нов навик или поне развиване на вид търпимост и поносимост. Аз не съм от толерантните признавам и не проумявам например защо някой би говорил просто, за да излизат звуци от устата му, били те и лишени от всякакъв смисъл. 😀

В книгата си авторката разделя изграждането на нови навици на няколко категории. Както казахме, за да възпитаме у себе си някакво постоянство, трябва да си изградим рутина, а рутината е естествен процес, който се развива, когато придобиваме нов навик. Стана ви ясно вече, че аз съм човек, който има нужда от формула. Точна и ясна стуктура. 1+1=2.

Затова ще си начертая план, базиран на прочетената книга, който ще споделя с вас, за да ме държите отговорна за изпълнението му. Когато знам, че съм поела отговорност пред вас и ви дължа някакъв резултат, то това определено добавя мотивация към задачата.

Ако вие сте опитвали нещо подобно, ще се радвам да споделите, за да мога да го приложа и аз. Ако сте чели нещо, което искате да разберете дали работи, но нямате време да го изпробвате, също ми пишете. Ако си паснем с методологията, ще го направя и ще споделя.

Let get started …

  1. FITNESS/ Фитнес, спорт, т.е. някакво движение.

Ако не спорт, не знам кое друго би възпитало навик. Като в тази категория спадат няколко неща: например тичане всеки ден, йога, може да включите и танци, дори качване и слизане по стълбите. Аз ходя на фитнес и ще се опитам да го правя всеки ден.

2. FOOD / Храна 

Тук са включени обичайните заподозрени като премахване на захарта, ограничаване консумацията на месо, приемането на повече вода, плодове и зеленчуци. Аз наскоро започнах да пуша отново и бих искала да премахна този навик. Не изцяло, но искам да намаля цигарите до минимум. Разбира се, минимум може да значи много неща, затова ще си поставя точна цифра – 4 на ден.

3. SELF-CARE / Грижа за себе си 

be perfect in you own eyes, baby… 

Бъдете красиви, обличайте се стилно, гримирайте се, бъдете очарователни за себе си. Винаги ми е било странно, когато някой ме попита “ама за кого се гласиш”? За себе си – това е единственият отговор. Винаги. Красотата е вътрешно усещане и за да се видим красиви в огледалото е нужно да се чувстваме такива отвътре. А за това никой друг не е в състояние да направи каквото и да е.

Така, че 1.) dress up every day се вписва идеално в моя начин на живот. Като тук ще си позволя да добавя и още една точка , а именно – 2.) no complaining, gossiping or judging.  Понякога имаме периоди, в които обичаме да се оплакваме и да осъждаме всичко покрай нас. Винаги съм смятала, че това са най-ползотворните периоди в живота на човек. Да, гаднички са, депресивни и т.н., но точно те са причината да преодоляваме себе си и да намираме нови начини за израстване.

4. MINDFULNESS / Тренинг на ума 

Харесва м идеята да запивам за какво съм благодарна. Рядко го правя. Сещам се, но със сигурност нямам този навик. А благодарността е емоция с много висока вибрация, така че е желателно да я възпитаме у себе си.

Още нещо важно, което смятам да започна да правя. Ако не сте ок с дадена ситуаци, която за момента не можете да промените, започнете да записвате какво харесвате в нея. Знам, знам… ужасно е, мразите я и т.н., но ако нямате намерение да я промените кардинално сега и веднага, за да не ви стресира и разболява, намерете нещо, което ви харесва в нея. Като под “нещо” имам предвид следното: направете си списък с поне 50 неща, за които сте й благодарни. Отново по този начин повдигаме вибрацията.

5. CREATIVITY AND LEARNING

Стигаме до мястото, което за мен е много важно, но и трудно, защото аз непрекъснато уча нещо ново и не знам какво ще се случи утре. Но ми се иска да имам някака организация в момента, затова нека заложим на следното:

  1. Два часа четене на ден – аз чета докато пътувам до работа и обратно. Умишлено съм избрала транспорт, който ми го позволява. Чета понякога и вечер преди лягане, но тогава прочетените страници са доста по-малко.
  2. Три страници от книга на английски – трябва да поддържам езика си и ми се ще да намеря най-оптималния начин за целта.
  3. Документирай какво се случва – с пост или снимка – за да поддържаме мотивацията.

Ако мога да обобщя накратно – какво ме чака през настоящия месец, който започва да тече сега. Не утре, не в понеделник, не на 1-во число… а СЕГА! 

  1. Фитнес (ако съм извън града – тичане и упражнения)
  2. Цигари – ограничаване до 4 на ден. Не съм активен пушач. Последните дни не съм палила изобщо. Пуша основно на работа.
  3. Dress up every day.
  4. No complaining, gossiping or judging
  5. Списък на нещата, за които съм благодарна – всеки ден – 5 неща сутрин и 5 неща вечер.
  6. 100 причини да харесвам настоящата ситуация, която не ми е ок.
  7. Два часа четене на ден.
  8. Три страници от книга на английски всеки ден.
  9. Update на случващото се.

Всичко изброено е важно да се прави всеки ден. При мен изключение прави единствено точка 6, която е по-скоро еднократна, но всичко останало е ежедневна задача.

Ако успея да се придържам един месец към този план и да правя едно и също нещо всеки ден, то смятам, че поне в някаква степен енергията ми ще започне да се навигира малко по-лесно в бъдеще и няма да се разсейвам толкова бързо.

Днес е събота 23.09.2018, т.е. започвам в никакво време, но … важното е, че започвам.

Междувременно ви прегръщам и съм благодарна, че ви има. 

Стискайте ми палци да се справя.

С обич,

Стеф.

Advertisements

One thought on “Светът е твърде шумен: 1.) Как да изградим постоянство чрез навици и рутина

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s